بسم الله الرحمن الرحيم
خلاصه موعظه های دينی قبل از نماز جمعه مسجد جامع اويس قرنی رحمه الله هرات - افغانستان مورخ 9/5/1388 برابر 9 شعبان 1430
فضايل شعبان
الحمد لله، الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون. واشهد ألا اله إلا الله وحده لا شريك له يعلم ما كان وما يكون. وما تسرون وما تعلنون. واشهد أن محمدا عبده ورسوله الصادق المأمون، صلى الله عليه وعلى آله وأصحابه الذين كانوا يهدون بالحق وبه يعدلون. وسلم تسليما كثيرا إلى يوم يبعثون.أيها المسلمون: يقول الله عز وجل في كتاب العزيز: سبحانه وتعالى قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِى يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ [آل عمران:31] أخرج النسائي وغيره بسند حسن عن أسامة بن زيد قال: قلت: يا رسول الله ، لم أرك تصوم شهرًا من الشهور ما تصوم من شعبان! فقال: ((ذلك شهر يغفل عنه الناس بين رجب ورمضان، وهو شهر ترفع فيه الأعمال إلى رب العالمين، فأحب أن يرفع عملي وأنا صائم))،
ای مؤمنین !کامیابی وبدست آوردن رضایت الله در اطاعت ازر سول کریم صلی الله علیه وسلم میباشد ودر آیِه متلوه الله پاک می فرماید: بگو: اگر شما خدا را دوست دارید ورضایت اورا می طلبید پس پیروی واطاعت من ( رسول الله) را بنمایید وخدا به شما پاداش می دهد وگناهان شما را می آمرزد وخداوند بزرگ هم آمرزنده ومهربان است. آیه متذکره بیانگر اینست که رضایت الله منوط به اطاعت از پیامبر بزر گوار بشریت صلی الله علیه وسلم است لذا عبادتی در نزد الله ثواب وپاداش دارد که برگرفته ازروش رسول کریم صلی الله علیه وسلم باشد وهر آنچه مخالفت باسنت رسو ل الله باشد ، اگر چه در ظاهر عبادت با شد ولی در اصل ضلالت است . برماست که با توجه به سنت های حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه وسلم درین برهه اززمان که همه جا را بدعت وخرافات فرا گرفته است ، خودرا در سیرت وصورت با رسول الله صلی الله علیه وسلم وفق داده تا به کمال سعادت نایل گردیم . لذا درماه شعبان نیز باید از هر بدعتی گریزان بود ه وبا تمسک به سنت های پیامبر اسلام به زندگی خویش سر وسامان بدهیم . وقتی در سیره ایشان مراجعه نماییم یکی از کار های رسول الله در ین ماه روزه گرفتن را می یابیم که درین ماه رسول لله بیش از دیگر ماها روزه می گرفتند . در حدیثی که امام نسایی از حضرت اسامه پسر زید روایت می نماید .حضرت اسامه از رسو الله صلی الله علیه وسلم سوال می نماید که یا رسوالله صلی الله علیه وسلم! من شما را در ما ه دیگر به اندازه ماه شعبان ندیدم که روزه بگیرید ؟ فرمودند: این ماهی که بین رجب ورمضان است مردم از آن بی خبر اند ، اين ماهی است که اعمال صالحه بسوی پرورد گار جهانیان برده می شود . ومن دوست دارم که اعمالم در حالی بحضور الله عرضه شود که من روزه دار باشم . درین حدیث بدو فضیلت توجه شده اول بی خبری وغفلت مردم ازعبادت درین ماه ودوم بلند رفتن اعمال بسوی خدا ورسول کریم صلی الله علیه وسلم معصوم بودند واین اعمال را برای شکران بر نعمات الهی و اینکه درسی به امت باشد انجام می دادندند . تا اینکه امت در حالت غفلت دیگران به عبادت بپردازند تا در عبادت شان ریایی نیاید وباعث حبطه عمل نگردد. ودیگر اینکه رسول الله درین ماه بیشتر از ماهای دیگر روزه میگرفتند وحتی از واج مطهرات میفرمایند که ما به این فکر می شدیم که رسول الله همه ماه راروزه داشتند . وپیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم بر کسانیکه در ماهای دیگر بروفق سنت ((او وآخر وایام بیض (سیزده وچهارده وپانزده هر ماه ) وروزهای دوشنبه وپنجشنبه هر هفته)) روزه نمی گیرند ازپانزده شعبان به بعد منع نمودند که روزه بگیرند . تااینکه تأثیرات رمضان را بیشتر احساس نمایند زیرا ثواب بیشتر درگرو مشقات بیشتر است . ونیزروزه گرفتن یک یادوروز قبل از رمضان به پیشواز رمضان را نیز منع قراداده اند. زیرا آنحضرت صلی الله علیه وسلم می فرمایند: ((لا تقدموا رمضان بصوم يوم أو يومين إلا رجل كان يصوم صومًا فليصمه)) متفق عليه. به پیشواز رمضان به یک یا دوروز روزه گرفتن نروید مگر کسی که روزه ه دارد روزه ای را( روزه های سنت ) آن پس می تواندروزه بگیرد.مسأله دیگر درین ماه مسأله شب برات یا نیمه شعبان است که در حدیث صحیحی بدین مضمون آمده . عن أبي بكر رضی الله عنه قال: قال رسول الله صلی الله علیه وسلم: ((يطّلع الله تبارك وتعالى إلى خلقه ليلة النصف من شعبان، فيغفر لجميع خلقه إلا لمشرك أو مُشاحن))، رواه طبرانی حضرت ابی بکر صدیق ازجناب سرور کاینات روایت می نمایند که فرمودند:الله تبارک وتعالی در شب نیمه شعبان برخلق خود طلوع می نماید ، جمیع خلق خودرا می آمرزد مگر مشرک ومشاحن.این حدیث اولا بیانگر مغفرت عمومی مردم است چنانچه در حدیث که ابن ماجه از ام المؤمنین حضرت عایشه روایت می نماید می فرماید ک که رسول الله درشب نوبتم کم نمودم وایشان جستجو نمودم ودر جنت البقیع( زیارت مردم مدینه) یافتم وبر من کفتند (( ....ان الله تعالی ینزل لیلة النصف من شعبان الی السماء الدنیا فیغفر لاکثر من عدد شعر غنم کلب)).... یعنی الله تعالی درشب نیمه شعبان به آسمان دنیا نزول (بلاکیف ) می نماید وبشتر از شمارش موی های گوسفندان قبیله بنی کلب از مردم را می آمرزد وعفو میکند.اللهم اجعلنا من المغفورین والمعفووین . اما نکته مهم عدم عفو مشرکین است .آنانیکه غیر از خدا را عبادت می نمایند وبرخدا شرک روا میدارند و پیروی از طاغوت می نمایند ونفس وهوای خودرا بر خود خدا قرا داده اند که تابع آن می باشند. شرک به خدا آنقدر ظلم بزرگی است که احتمال عفو هر نوع گناهی در میدان محشر است مگر اینکه انسان نعوذبالله باشرک وکفر ازدنیا برود. وبت های زمان ما هم که عصبیت وگروه پرستی است هم فراموش ننمایید که هم نوعی شرک است وحضرت ابراهیم عليه السلام دعا می نمودند: ((واجنبني وبنيّ أن نعبد الأصنام ))من اولادانم را از عبادت بت ها دور نگه دار... زیرا : ((رب انهن أضللن كثيراً من الناس )). پروردگارا این بسیاری ازمردم را کمراه نمودند. حضرت ابراهیم تیمی میفرماید : کیست ایمن از بلاء بعد از ابراهیم ؟ پس ایمن از وقوع در شرک نیست مگر کسیکه جاهل باشد واخلاص را نداند. ازین جهت آن حضرت صلی الله علیه وسلم فرمودند: ((أخوف ما أخاف عليكم الشرك الأصغر، فسئل عنه؟ فقال: الرياء)) بیشترین چیزیکه من از آن بر شما ترس دارم شرک اصغر است ،از شرک اصغر پرسیده شده که چیست؟ فرمودند : ریاء . اللهم رزقنا الاخلاص واجنبنا من الریاء. وگروهی دیگری که مورد عفو قرار نمی گیرد مشاحن وکسانی است که قطع صله رحم رامی نمایند در صحیح المسلم از حضرت ابی هریرة مرفوعا روایت است : ((تفتح أبواب الجنة يوم الاثنين والخميس، فيغفر لكل عبد لا يشرك بالله شيئا إلا رجلا كانت بينه وبين أخيه شحناء فيقول: انظروا هذين حتى يصطلحا))، روز دوشنبه وپنجشنبه دروازه های بهشت باز می شود برای هر بنده که به خداشرک نیاورده باشد آمرزیده می شود مگر کسی که بین او برادر او کینه های باشد .گفته می شود این دورا به حال شان رها نمایید تا که با هم صلح وآشتی نمایند. وخداوند بزرگ مؤمنین را در قرآن چنین توصیف نموده است: ((ربنا اغفر لنا ولاخواننا الذين سبقونا بالإيمان ولا تجعل في قلوبنا غلاً للذين ءامنوا ربنا إنك رؤوف رحيم )). پروردگارا برای ما وبرادران م که ازما سبقت به ایمان جستند ،بیامرز ودر قلبهای ما برای کسانیکه ایمان آورده اند غل وکینه وحسدی راجای مده . پروردگارا تو رئوف ومهربانی . لذا اگر می خواهیم مورد عفو الله جل جلاله قرار گیریم واعمال ما معلق نبا شد ومورد پذیرش خدا قرار گیرد اگر خدای ناخواسته با هر گسی از برادران مسلمان خو د مشکلی داریم باید حل نماییم وتسلیم امر خدا ورسولش شویم که با پذیرفتن حکم خدا ورسول او همه چیز حل است . ودر باره روزه روز نیمه شعبان وزنده داری شب آن حدیثی به روایت سیدنا علی داریم که بروایت ابن ماجه می فرمایند: (( اذا کانت لیلة النصف من شعبان فقوموا لیلتها وصوموا یومها ، فان الله ینزل فیها لغروب الشمس الی السماء الدنیا فیقول الا من مستغفر فاغفر له الامسترزق فارزقه الا مبتلی فاعافیه الا کذا الاکذا حتی یطلع الفجر)) وقتیکه نیمه شعبان فرا رسد شب آنرا با عبادت وروز آنرا با روزه سپری نمایید زیرا الله جل جلاله در وقت غروب آفتاب همان شب در آسمان دنیا فرود می آید(بلاکیف) ومی فرماید هر که طلب مغفرت نماید مورد مغفرت وهر که طلب روزی نماید به وی روزی وهر مبتلی طلب عافیت نماید بروی عافیت داده می شود ...تا وقت طلوع صبح.در اخیر از الله پاک استدعادارم که برمن وشما توفیق فرماید که بر وفق دستور او ورسولش اورا عبادت نماییم واعمال مارااز ریاء وسمعه دور دارد ودر همچو شب های متبرکی مارا در لست عفوشدگان ثبت نماید
الهم انك عفو تحب العفو فاعف عنا.
باسلام وعرض ادب خدمت تمام بینیده گان وب ما‘ درین وب شما میتوانید مسایل دینی و اسلامی و همچنین هزاران مطلب دیگر خواندنی و دیدنی را بدست آورید . ای مطالب ما شامل موعظه های دینی هر جمعه مسجد جامع اویس قرنی نیز میباشد و درصورت معلومات بیشتر با ما تماس حاصل نمایئد. و مسئولیت مطالب پیوند ها بدو ش مدیران شان است تشکر